Podjetniške ideje iz karantene

Živjo nova resničnost. Živjo novi ljudje. Hja, na mojem blogu ste vajeni zapisov na temo copywritinga. Tale zapis je širši. Posega v veje vsebinskega marketinga, idej poslovanja, ustvarjalnosti in podjetniške mentalitete. Svetujem vam, da ga preberete v celoti. Menim namreč, da je to najpomembnejši izmed vseh zapisov, trenutno dostopnih na moji spletni strani.

Pandemija COVID-19 nas je treščila kot strela z jasnega. Nihče ni bil pripravljen nanjo. Še najmanj pa podjetniki. Trg se že spreminja in zagotovo se še bo. Zato je moj prvi nasvet vam, ki grizete dalje in razmišljate, kako nadaljevati s svojo podjetniško potjo, ta, da ne pričakujte, da bo kdaj vse po starem. Ker ne bo. Od nekdanjega načina delovanja, življenja, oglaševanja in poslovanja, se lahko vsi po vrsti poslovimo. Vzemite si trenutek za žalovanje za “dobrimi starimi časi”, če ga potrebujete. Potem pa se premaknite naprej. Vse skupaj še zdaleč ni tako apokaliptično, kot se zdi na prvi pogled. Je daleč od zabavnega, a obenem se ravno zdaj odpira na tisoče možnosti in priložnosti. Za vse nas podjetnike, kreativce.

7 premikov mentalitete

Predpogoj, da se sploh spravite v ponoven pogon je, da naredite premik v mentaliteti. Da vam “klikne” v glavi. Da se orientirate na iskanje rešitev, namesto, da vas strah pred neznanim stiska v kot. Na tem mestu si bom sposodila misel Simona Sineka: “There are only a finite number of problems but there are an infinite number of solutions.”

#1 Iz starega v novo

Reči, da je vse, kar je do včeraj veljalo, danes neuporabno, bi bilo pretirano. Marsikatera stvar ostaja enaka – kot je na primer človeško čustvovanje (in s tem povezani psihološki prijemi pisanja prodajnih besedil), zaupanje v znanost (in na drugi strani nezaupanje v svetovne voditelje), potreba po napredku in tako dalje. Vsa znanja, ki ste jih pridobili tekom življenja, so uporabna. A zdaj je resnično čas, da jih dopolnite.

Prva stvar, za katero menim, da bo pustila trajne posledice in predstavlja našo novo resničnost, je selitev iz fizičnega v digitalni svet. Seveda ne 100%, da ne bo pomote. Ste že opazili, kako naravno delujejo sestanki preko Skype aplikacije? In kako hitro smo se navadili naročati hrano na spletu? To je nova resničnost, o kateri govorim. Če zdajle zavijate z očmi in grizete nohte, misleč – “Ampak Živa, jaz imam restavracijo / lepotni salon / fitnes studio; meni to nič ne pomaga” – dihajte. V nadaljevanju tega bloga vam predam zelo konkretne rešitve za vaš poslovni model. Na tem mestu je ključno, da posvojite novo mentaliteto – digitalno poslovanje bo (ali bi za vaše dobro moralo) postati pomemben del vaše nove resničnosti.

#2 Smrt individualizmu, gremo dalje v ekipah

Ne govorim o individualizmu kot o samostojnem delu, temveč rajši kot o mentaliteti, da si sam proti svetu. Se “bojite” svoje konkurence? Ste nevoščljivi drugim, ki jim odlično uspeva? K projektu ne spustite nikogar drugega? Se na družbenih omrežjih ne želite povezovati s potencialno “nevarnimi” posamezniki, ki bi vas s svojo sposobnostjo lahko zasenčili? Si raje nakopljete preveč dela, kot pa, da bi kakšen dodaten evro namenili nekomu, ki bi naloge opravil namesto vas? Potem je čas, da začnete razmišljati s timskim duhom v ospredju. Še čisto nihče, ki mu je “uspelo” (karkoli pač to za vas že pomeni), ni na cilj prišel sam. Objemite idejo timskega dela, sodelovanja s strokovnjaki in tudi povezovanja s konkurenco. Skrajni čas je že, da nehamo pljuvati v lastno skledo.

#3 Povezovanje

Ko se odprete sodelovanjem in povezovanju, se zgodijo stvari, na katere niste niti pomislili. Odprejo se vam nove možnosti in priložnosti. Ljudje začnejo govoriti o vas, vas priporočati, vas vabijo k projektom. Povezovanje vedno rodi win-win situacijo za vse vpletene.

Kako se povezovati, kako sodelovati?

  • Nehajte na Instagramu objavljati same neumnosti, kot so meme in fotke spanja v času karantene. Namenite 10 minut dnevno za iskanje ljudi, ki vas navdihujejo in objavite nekaj o njih. S tem svojim bralcem omogočite scrollanje med produktivnejšo vsebino in osebi na drugi strani več sledilcev. V 99% primerov vam bo ta oseba “vrnila uslugo”. A to storite le, če res tako čutite. Ne imejte fig v žepu in kalkulacije v glavi. Povezovanje ne deluje na tak način.
  • Pokličite prijatelje, za katere veste, da potrebujejo pomoč pri nadaljevanju poslovanja. Vprašajte jih, če jim lahko kako pomagate ali, če jim lahko priporočite drugo osebo (za svetovanje, prenovo spletne strani, marketing, pravne nasvete – karkoli pač že).
  • Naredite seznam ljudi / blagovnih znamk, ki jim zaupate. Kdo vam ureja nohte? Kam hodite na kosilo? S katerim čistilnim servisom sodelujete? Čigave knjige radi prebirate? Naredite seznam in ga objavite na svojih kanalih. Zakaj? Vrnite se k prvi točki – učinki so enaki kot pri delitvah na Instagramu.
  • Bodite aktivni v Facebook skupinah. Preberite stare objave, povežite se z ljudmi, ki jim imate kaj za ponuditi, ali bi lahko pomagali vam. Skupnosti bomo zdaj gradili na novo. Nove ljudi spoznavamo preko družbenih omrežij. In tisti, s katerimi bomo zdaj ustvarili nova poznanstva, bomo morda sodelovali še več let. Nihče ne ve.
  • Prosite za pomoč, ko jo potrebujete. Iščete dobro računovodkinjo? Ali nekoga, ki bo vaš marketing spravil k življenju? Morda nasvet, kje kupiti prehranska dopolnila? Svoja vprašanja objavite na družbenih omrežjih. Presenečeni boste, koliko odziva boste dobili in koliko ljudi vam bo pripravljenih priskočiti na pomoč.
Primer dobre prakse, kako izgleda povezovanje med podjetniki. (Nina Gaspari)
Primer dobre prakse: kako se majhna lokalna podjetja lahko povežejo v skupnost in ustvarijo win-win situacijo. (Belo by Sonja Ravbar)

#4 Prisiljeni v proaktivnost

Dovolim vam, da me pošljete v tri pisane marjetice zaradi tega stavka. A tudi, če se boste z glavo zaletavali v radiator, to ne bo spremenilo enega dejstva – graditi in ohranjati dobičkonosen posel, še nikoli ni bilo tako težko. In tako lahko obenem. Oboje drži, odvisno od perspektive. Internet nam je predstavil nov svet, kjer je vse lažje za iznajdljive, proaktivne, zagnane posameznike. In hudo težko za lenuhe, skopuhe, neprilagodljive posameznike in tiste, ki se jim kolca po “nekoč”. 

Ste še do včeraj verjeli, da je dovolj, če imate trendi kavarno, brez spletne strani? Da je dovolj, če na družbena omrežja objavljate “po navdihu”, brez strukture in merljivih ciljev v ozadju? Ste si govorili, da je “marketing predrag za vas” in da vi vsega tega sploh ne potrebujete? Le zakaj bi morali graditi konceptualno blagovno znamko in se truditi z redno vsebino, kakovostnimi fotkami in ne-vem-čim-še-vsem, če pa sosed ni nič boljši od vas? Dobro jutro, zbudite se že! Če ste prej delovali po liniji najmanjšega odpora, zdaj tako ne bo šlo več dalje. Verjamem, da ste bili preveč zaposleni. Ni vam uspelo narediti vsega. In vsak priliv, vsaka stranka je pomembna. A vendarle boste zdaj prisiljeni spremeniti način delovanja. Zaplavati bo treba v še nepoznane vode. In tudi kaj tvegati – čas, denar ali energijo. Morda kar vse troje.

Ko me boste nehali pošiljati k vragu, se vprašajte – ali želite obdržati svoj posel, ali ne? Če je odgovor pritrdilen, sledi naslednje vprašanje – ali ste se pripravljeni spremeniti, prilagoditi in tvegati, da morda vseeno ne uspe? Menim, da bodo v določenih branžah zagotovo opazni osipi. V drugih pa rast. Če ste eden tistih, ki je še do včeraj delal večinoma “offline”, ste zdaj na prelomnici – lahko zrastete ali pa potonete. Odločitev lahko sprejmete na podlagi tega, kako resno nameravate grizti dalje.

Primer dobre prakse: Bazilika, ki prodaja vrednostne kartice

#5 Več kot daš, več imaš

Modrost, ki se je (vsaj pri meni) vsakič znova izkazala za resnično je, da več kot daš, več imaš. O kakšnem “dajanju” je govora? Ne, ne mislim, da naokrog razdelite vse svoje imetje. Govorim o znanju, vsebini, iskreni skrbi za svoje stranke, naročnike in poslovne partnerje. 

Osnovno pravilo digitalnega marketinga je, da morate svojim sledilcem in bralcem dati razlog, da vas spremljajo in vam zaupajo. Dajemo tako, da ustvarjamo dobro vsebino. Da nesebično delimo svoje znanje in nasvete. In ko pride čas (kar se lahko zgodi takoj ali pa nikoli), se bo oseba odločila za nakup pri vas. Ali pa vas vsaj priporočila nekomu drugemu. 

Tudi s svojimi naročniki in poslovnimi partnerji ohranjajte dober stik. Vas kaj stane, če jih pokličete in vprašate, kako se držijo? Če jim ponudite brezplačen nasvet? Več konkretnih idej najdete v nadaljevanju.

Primer dobre prakse: Maja Marketing Lab s serijo brezplačnih webinarjev

#6 Podjetniška joga in meje prilagodljivosti

Ljudje smo sila prilagodljive živali. Zlahka se spreminjamo in prilagajamo praktično vsaki situaciji. Seveda, že res, da naš čustveni sistem potrebuje nekaj časa, da sprejme novo resničnost. In koliko časa kdo potrebuje, je čisto odvisno od posameznika. A kot podjetniki bi morali biti gibljivi in obenem v sebi trdni kot jogisti. Zato vas vzpodbujam k mentaliteti podjetniške joge. Kaj točno mislim s tem? Zavedajte se, da tako, kot “za vsako rit palca raste”, tako tudi za vsako prepreko obstaja še sto drugih poti. Videli jih boste, če boste pripravljeni meje svojega razmišljanja raztegovati v špage in zasuke, ter sredi tornada ohranjali mirno kri. Če boste odločeni, da storite vse kar je treba, da se prilagodite novo nastalim situacijam (za katere še nihče ne more z gotovostjo trditi, kakšne bodo na dolgi rok), boste iz tega obdobja prišli močnejši.

#7 Etika na direktorskem stolčku

Ena izmed mojih dveh sester ima matematično-statistično-znanstvene možgančke. Čisto nasprotje mojemu kreativno-sanjavo-prodajnemu hrčku v glavi. Vsak pogovor z njo poskrbi, da moje ideje dobijo še drug zorni kot. Zadnjič mi je pripovedovala o zanimivih lekcijah, ki se jih je naučila v enem od dokumentarcev, ki ga je gledala. Nek znanstvenik je razlagal, da se ne rodimo “dobri” ali “slabi”. Rodimo se z eno samo željo – preživeti. Geni so sami po sebi hudičevo sebični, kajti njihov edini namen je, da se ohranjajo in nadaljujejo. Zatorej se moramo tekom življenja naučiti biti “dobri”, sočutni, moralni in etični. Za koga bi se kdaj človek res lahko vprašal, na kakšni razvojni stopnji je ostal, a to je debata za polnočni klub.

Dovolj imamo. Dovolj imamo strašenja. Laganja. Lažnih novic. Onesnaževanja narave. Prinašanja strank naokoli. Nategovanja. Sfotošopiranih ritk. Pretvarjanja. Dovolj. Pa ne govorim samo na splošno. Rezultati oglasov v zadnjih dveh mesecih so mi dali jasno vedeti, da se ljudje ne odzivajo več na strašenje. Še kako zelo pa se odzivajo na pristnost in dobronamerne nasvete. Na odkrito skrb za uporabnika. To me sila veseli. Kajti od neetičnega pristopa nekaterih podjetij se mi želodec obrača. Zdi se, da smo kot kupci razvili “avtoimunsko bolezen” – neke vrste alergijo ali pa kar astmatični napad na neetične prodajalce megle. Zato imejte v mislih, da si ljudje želijo iskrenosti. Ni vam treba lagati ali se pretvarjati, da je vaša blagovna znamka nekaj, kar ni. Bodite pristni.

2 vprašanji leta

Ti dve vprašanji si lahko zastavite, preden se lotite nadaljnjega dela. In tudi vsakič znova, ko ste v precepu in ne veste, kako naprej. 

#1 Razlika med vojnim dobičkarstvom in moralnim napredkom

Opazim lahko dva pola ljudi, ki v trenutni pandemiji uspešno poslujejo, ali celo opazijo pozitiven trend poslovanja. Prvi so vojni dobičkarji, drugi pa dejansko skrbijo za ljudi.

Razlika med vojnim dobičkarstvom in moralnim napredkom je več kot očitna. Naj vam dam primer – blagovne znamke in ponudniki, ki so v tem obdobju drastično zvišali cene razkužil, mask, hrane in drugih potrebščin, po katerih se je povpraševanje povečalo, so vojni dobičkarji. Ugriznila se bom v jezik, da ne izrazim javno, kaj si mislim o njih. Popolnoma razumljivo in sprejemljivo je, da se cene izdelkov, po katerih je povpraševanje veliko, malce dvignejo. Nihče ne zameri ponudniku, če si nekoliko izboljša poslovno sliko tako, da poviša ceno za 20 do 30%. To nekako celo pričakujemo. Nekaj povsem drugega pa je dvigniti ceno za 200, 300%! Kar dobro si napolnite žepe, ker se boste ljudem tako hudo zamerili, da upam, da ne prestopijo več praga vaših trgovin. No tako, pa sem povedala.

Po drugi strani se je (tako kot v vsaki “vojni”) tudi tokrat odprl trg za določene storitve in izdelke. Nespametni bi bili, če ne bi poprijeli za delo, v kolikor vas ljudje potrebujejo. Moralni primeri podjetnikov, ki jim gre trenutno super dobro, saj svoje delo opravljajo etično, so na primer:

  • Računovodje in pravni svetovalci, ki navkljub povečanju klicev in povpraševanj ohranjajo čut za sočloveka in svoje delo opravljajo po nespremenjenih pogojih (ali malce višjih cenah, kar jim je vsekakor dovoljeno)
  • Nekateri ponudniki prehranskih dopolnil, kot je na primer Orca Cruelty free trgovina (Diana se ves čas trudi, da svojim sledilcem ponudi čim več koristnih informacij, napotkov in nasvetov. Cen niso nič dvigovali, bojda pa imajo naročil toliko, da jih komaj uspejo sproti odpošiljati)
  • Pozitivno sta presenetila tudi dva maila, ki sem ju dobila od Favna. V prvem so ponudili izdelke, iz katerih si lahko sami izdelamo razkužila (paketke so razprodali praktično takoj, saj niso nič navijali cen); v drugem pa so navdušili z idejo za domačo kremo, ki pomaga koži, da si opomore (verjetno imamo trenutno vsi presušeno kožo kot kraški apnenec).
  • Vse restavracije in manjši ponudniki, ki dostavljajo hrano
  • Vse storitve, vezane na razvoj blagovnih znamk (marketing, dizajn, svetovanja, izobraževanja, … )
  • … in še bi lahko naštevala. A bistvo ste dojeli – če imate zdaj več povpraševanja, to še zdaleč ne pomeni, da ste vojni dobičkarji! Samo moralo vklopite, pa bo vse okej.
Primer dobre prakse: trgovina Orca v tem obdobju poslujejo odlično, saj zares skrbijo za dobrobit ljudi.
Primer dobre prakse: Kako se je Favn znašel in svoje izdelke ponudil skladno s trenutnimi potrebami trga (brez, da bi pri tem oropali svoje kupce).

#2 Kaj potrebuje skupnost?

Se ne morete odločiti, v katero smer bi prilagodili svojo ponudbo in blagovno znamko? Vprašajte se, kaj skupnost zares potrebuje. Pa ne samo danes. Isto vprašanje si lahko zastavljate vsakič znova. Kaj lahko ponudite, daste, naučite, poveste, da boste naleteli na odobravanje?

Naj vam dam primer. Zdajle bi marsikomu zelo prav prišlo razumevanje prehrane – kako jesti, da bo telo dobilo vse potrebne elemente in da bo hrana pozitivno vplivala na imunski sistem. Pa kakšni hrani se izogibati? Morda se sliši posplošeno. Ampak prepričana sem, da če bi kdo od strokovno podkovanih nutricionistov zdaj začel z online svetovanjem o prehrani oziroma posnel spletni tečaj o živilih za krepitev imunskega sistema, bi naletel na odobravanje. Medtem, ko bi ta ista oseba v normalnih okoliščinah spomladi morala začeti z detox programom in pripravami na poletno telo. Razumete, o čem govorim? Preden lansirate produkt, razmislite, kaj skupnost resnično potrebuje.

Primer dobre prakse in hitre odzivnosti glede na spremenjene potrebe trga (Primus vadbe)
Primer dobre prakse: Brst psihologija dnevno objavlja nasvete, Q&A, inspiracijo itd.

7 idej, ki vam bodo (tudi na dolgi rok) “rešile rit”

#1 Ne nosite vseh jabolk v eni košari

Modrost, ki ne drži samo v ekonomiji, temveč na skoraj vseh področjih življenja. Če imate vsa jabolka v eni košari, je to precej nespametna odločitev. V dobrih časih vam gre odlično, kaj pa v kriznih obdobjih?

Gremo h konkretnim predlogom:

  • Zame, kot freelancerko v marketingu to pomeni, da delam z več naročniki, obenem pa razvijam še svojo blagovno znamko in ponujam različne vrste učenja in svetovanja. Ko se projekt z enim naročnikom zaključi, ne občutim drastičnega padca dela ali prihodka. Če se en mesec moj tečaj slabo prodaja, lahko še vedno normalno živim naprej. Obenem zaradi tega na trgu ne nastopam “obupano” in lahko ohranjam visoko kakovost dela.
  • Če ste osebni trener in delate samo v telovadnici, imate vsa jabolka v eni košari. Razmislite o tem, da se priključite širši ekipi, ki ponuja celostne programe, ali pa svoje storitve ponudite še v online obliki.
  • Če ste “samo” fotograf, je čas, da svojo ponudbo razširite. Ponudite izobraževanje o urejanju fotografij, odprite spletno trgovino s pripomočki za sete (backdrops itd), ali se povežite z drugimi ljudmi iz svoje branže (make up artisti, stilisti, … ) in se kot strokovna ekipa predstavite trgu.

Princip razumete. Razmišljajte izven ustaljenih okvirjev. Napnite možgančke in se domislite idej, kako bi svoj vir dohodka in ustvarjanja lahko porazdelili na več različnih projektov in kanalov. Več predlogov za različne vrste branž najdete v nadaljevanju.

Primer dobre prakse: kako iz primarnega posla ustvariti čim več podkategorij (Alja Horvat, ilustratorka + spletna trgovina z oblačili in našitki)

#2 Multipraktik in kameleon sta najlepši par

Začnete ob besedi multipraktik tako močno zavijati z očmi, da skoraj oslepite? Potem imam za vas slabo novico. Le redke izjeme bodo lahko na dolgi rok imele donosen posel s fokusom na eno samo stvar. Seveda, obstajajo poklici, ki zahtevajo striktno specializacijo. A večina podjetnikov plava v “multipraktik” bazenu. Že res, da je prav, da je ena stvar vaša primarna spretnost. A naj ne ostane samo pri eni. Jaz se na primer primarno predstavljam trgu s copywriting storitvami in izobraževanji. Vendar pa mi gre zelo dobro od rok še kaj drugega – na primer vsebinski marketing, oglaševanje na družbenih omrežjih, email marketing, po poti pa sem odkrila še eno strast (ki mi prinaša tudi kar nekaj dela) – postavljanje spletnih strani.

Pomislite, katere svoje talente bi še lahko razvili? Se lahko v situaciji, v kateri ste se znašli, prelevite v kameleona in se prilagodite okolju? Če menite, da nimate drugih talentov (čeprav jih imamo vsi malo morje!), se povežite z drugimi ljudmi, s katerimi lahko ustvarite nove ponudbe in prisotnost na trgu.

Primer dobre prakse: Spletna stran Petre Rozman jasno prikazuje, koliko talentov in sposobnosti lahko razvije kreativna oseba.

#3 Poglobite osebni stik z vsemi svojimi strankami

To, da vam nekdo tako zelo zaupa, da postane vaša stranka, ni samoumevno. Zaupanje ste si očitno že zaslužili, sicer ljudje ne bi kupovali od vas oziroma sodelovali z vami. Zdaj je najboljši čas, da poglobite odnos s čisto vsako od svojih strank.

Če delate z naročniki (ste na primer dizajner ali agencija), pobrskajte po starih mailih. Napišite sporočilo vsem svojim starim (in obstoječim) naročnikom. Vprašajte jih, kako so. Ali lahko kaj storite za njih (jim ponudite brezplačen nasvet). Poskrbite, da ohranjate stik. Pa ne toliko samo zaradi direktnega zaslužka, daleč od tega. Nikoli ne veste, komu vas lahko oseba priporoči. Ali pa morda zares potrebuje vašo pomoč in se ji boste zapisali v lepem spominu, ker boste pokazali, da vam je mar. Svojim obstoječim naročnikom pridite naproti in njihovo zvestobo nagradite tako, da jim daste še več idej ali dodatno uro svetovanja.

Če delate s strankami (torej imate večjo bazo končnih kupcev), boste nekoliko težje pisali vsakemu izmed njih posebej. Vseeno pa ohranjajte komunikacijo. Lepotni salon bi lahko na primer poslal e-novičke svojim strankam, kjer bi podali rešitve, kaj lahko ženske naredijo zdaj, ko ne morejo priti na korekture nohtov in trepalnic. Kako naj si pomagajo same? Verjamem, da bi marsikateri še kako prav prišel nasvet osebe, ki ji zaupa. Tattoo artist bi lahko naredil kolaž skic / tattoojev, ki bi jih rad delal in pozval svoje stranke, naj se mu javijo, če je komu všeč kateri od dizajnov. In tako dalje …

#4 Vaši profili družbenih omrežij niso odpad starega železa

Če še vedno tretirate svoje profile družbenih omrežij kot “podaljšek” svojega posla ali odlagalni stol za narobe obrnjene nogavice, potem je skrajni čas, da prenehate s tem početjem. Vsak profil je svoj kanal, ki potrebuje pozornost, nego, strategijo in kakovostno vsebino. Instagram ni jumbo plakat, kamor nalepite zmazek z napisom “popust” v fontu Times New Roman. Ne gre tako. Pa pika. Če sami ne veste, kako se lotiti vsebinskega vodenja družbenih omrežij in vizualno poenotiti svoj brand, se obrnite na strokovnjake. Jaz niti slučajno ne znam skuhati imenitne ribje večerje, organizirati poroke ali narediti geliranih nohtov – in zato tega tudi ne počnem. Zakaj torej menite, da bi vi morali znati vse narediti sami? Če bi vsi vse naredili sami, bi bil ta svet res ena velika komična polomija. Začnimo se torej najprej posvečati tistemu, v čemer smo dobri. In tisto, kar nam res ne gre od rok, prepustimo ljudem, ki so v tem dobri.

Primer dobre prakse: vrhunsko načrtovan Instagram profil – tako vizualno, kot sporočilnostno (Art Melon)

#5 Spletna stran je najbolj vroč oder

Eno je imeti spletno stran. Drugo pa je pripeljati predstavo na ta oder. Si predstavljate, da bi bil oder samemu sebi namen? Prazen, brez igralcev in scene? Približno tako je tudi s spletnimi stranmi, ki “samo so”. Vaša stran je kot vaš dom – živeti mora! Pišite vsebine, razmišljajte o gradnji email baze, ohranjajte pogovor s svojimi strankami in jim predvsem dajte razlog, da se z veseljem vračajo na vaš vroč oder – spletno stran, namreč. Zdaj imate čas in priložnost, da jo prenovite, osvežite, dopolnite. PS: še en nasvet “to go” – ne pozabite, da je stran “o nas” najpomembnejša stran na vaši spletki. Naj ne bo napisana površno. Napišite jo z vso strastjo, ki jo premorete.

#6 Staknite glave skupaj in ne mečite ljudi na cesto

Če zaposlujete ljudi, imate trenutno težko nalogo. Vseeno pa menim, da v marsikaterem primeru odpuščanja niso potrebna. Opazujem nekatere kolege, ki delajo v srednje velikih firmah (in tudi korpo podjetjih) in so na čakanju. Ne razumem njihovih delodajalcev. Ali sploh vedo, da imajo sposobne ljudi, ki trenutno ne počnejo nič? Kaj pa, če bi jim rajši dali mentalno zaposlitev – da naj napnejo možgančke in predlagajo inovativne rešitve, kaj vse bi lahko v podjetju spremenili, da bi bilo jutri bolje? Ne boste mogli verjeti svojim ušesom, ko boste slišali, kako pametni so v resnici vaši zaposleni. In s kakšnim zanosom bodo doprinesli svoj delež, ker se bodo počutili slišane in upoštevane. Ne podcenjujte svojega kadra in ga ne mečite na cesto, dokler niste prepričani, da ni druge rešitve. Če ste na vodilnih položajih, se brez pomisleka zakopljite med knjige in govore Simona Sineka. Odprl se vam bo nov svet. Svet, ki ga vsi potrebujemo. Bodite prosim leaderji, na katere bomo ponosni. Hvala. 

#7 Vlagajte v novo znanje, da boste vedeli, kako se na spletu obračati

Brez muje se še čevelj ne obuje. In brez znanja je pot do večjih premikov dolga in polna ovir. Vse ideje, ki jih najdete tudi v nadaljevanju, temeljijo na vsaj osnovnem razumevanju digitalnega okolja in pisanja besedil. Zato vam toplo svetujem, da zagrizete v učenje veščin spletnega marketinga. Pri tem vam je lahko v pomoč tudi nekaj mojih produktov:

  • Know-how priročnik za konceptualno grajenje blagovne znamke in uspešno vodenje družbenih omrežij vas čaka TUKAJ >>
  • Tedenska doza novega znanja za plutje med čermi spleta najdete v članskih zapisih in webinarjih, TUKAJ >>
  • Kako v enem mesecu napisati vse tekste za spletno stran izveste v 30-dnevnem izzivu za prenovo spletke, TUKAJ >>
  • Oblikovanje objav za družbena omrežja bo dosti bolj enostavno z dobrimi predlogami oziroma Social media templates-i, kakršne najdete TUKAJ >>
  • Za najbolj pogumne in zagrete pa bo ravno pravšnji mentorski program, ki ga najdete TUKAJ >>

Konkretni predlogi za 10 branž in tipov poslov


Zdaj pa k najboljšemu delu! Konkretni predlogi (kolikor si jih moja glava uspe zamisliti) za 10 branž. Kaj lahko storite, kateri so primeri dobre prakse in kje vse vidim potencialne rešitve za vas. 

#1 Bandi in glasbeniki

Ste glasbenik, DJ ali pa imate svoj band. Nastopi, koncerti, turneje in dogodki so do nadaljnjega odpovedani. Tudi nekoliko bolj daljna prihodnost je za vas nesigurna, saj, navkljub dejstvu, da vsi komaj čakamo, da gremo na en res dober žur (ali dva, tri, deset), ne veste, kdaj bodo prizorišča spet odprta. In kdaj se bomo ljudje počutili dovolj varne, da si bomo upali v množico preznojenih soplesalcev. Kaj torej lahko storite?

  • Ustvarjajte in ljudi spustite v zaodrje (“Behind the scenes”) svojega dela. Objavljajte čim več in čim pogosteje na družbenih omrežjih
  • Vi ste tisti, ki skrbite za “zabavni program” v naših življenjih. Zdaj je vaša naloga še pomembnejša, kot kadarkoli prej. Odličen primer, kako lahko tudi preko ekrana navdušujete in zabavate svojo publiko, sta DJ Umek z live žurom in Dubioza Kolektiv z live koncertom na Facebooku. Naredite res dober online žur, povabite svoje sledilce, da se oblečejo v večerno garderobo in ga zažurajo z vami. Oh, kako vsi to potrebujemo zdaj!
  • Lahko nam pokažete, kako izvajate svojo glasbo. Primer je vrhunska glasbenica Laura Marling, ki na Instagramu svoje sledilce uči igranja svojih skladb.
  • Če imate možnost, po hitrem postopku razširite svoj posel na prodajo brendiranih izdelkov (majice, printi, našitki, … ). Nanje vključite svoje misli in dele besedil, za katere veste, da so vaši publiki všeč. Tako si boste tudi v teh časih omogočili nekaj prihodka.
  • Razmislite o koncertu ali zabavi, ki jo lahko po koncu karantene izvedete. Za pomoč seveda prosite izkušenega organizatorja dogodkov. Vstopnice oziroma akontacije lahko nabirate že zdaj (PayPal) in z izkupičkom kasneje organizirate dogodek. Verjamem, da vas bo vaša publika z veseljem podprla.
  • Na družbenih omrežjih uvedite rubriko “To smo mi / Spoznaj nas / … “ in vsak dan objavite nekaj zanimivosti o vas. Dajte ljudem možnost, da se povežejo z vami in vas pobližje spoznajo.
Primer dobre prakse, kako se povezati s svojimi sledilci, če ste glasbeniki (Dubioza Kolektiv)

#2 Gostinci, restavracije, kavarne

Gostinci res niste v zavidljivem položaju. No, resnici na ljubo, niste v najslabšem stanju (pomislite na primer, kaj lahko trenutno počne učiteljica plavanja), a vendarle ste pred težko preizkušnjo. Nekaterim od vas je lažje, spet drugim težje – odvisno od vašega poslovnega modela in klientele. Tukaj je nekaj predlogov, kako lahko vi ohranjate svoj posel pri življenju v času karantene:

  • Omogočite dostavo na dom preko Ehrane in Wolta. Ne vihajte nosu, češ da vi ponujate samo visoko kulinariko, ki ne sodi v embalažo in dostavni avto. Taka miselnost vam ne bo nič koristila.
  • Poskrbite za reviewje. Na družbenih omrežjih nagovorite svoje sledilce in jih prosite, naj vam napišejo review na Facebooku in TripAdvisorju. Tako boste imeli večjo možnost za obisk, ko se trenutna situacija umiri.
  • Preko spleta omogočite nakup vavčerjev oziroma darilnih kartic, ki jih uporabniki lahko izkoristijo za kavice pri vas v prihodnje (dober primer je Bazilika – poglejte njihov Instagram)
  • Ne izginite z obličja družbenih omrežij! Če boste več kot 2 tedna odsotni, si drastično zmanjšate možnost, da se bodo ljudje spomnili na vas.
  • Objavljajte inspirativne zgodbe svojih zaposlenih; predstavite jedi in napitke, ki so vaš zaščitni znak
  • Izdajte kakšen svoj recept (za cocktail, pripravo kave, jed, sladico, …) in ga v obliki videa naložite na družbena omrežja (primer: Zvezda Ljubljana)
  • Izvedite nagradno igro oziroma giveaway. Nagrada bo seveda prešla v roke dobitnika, ko boste spet lahko odprli svoj lokal.
  • Lotite se lahko tudi poučevanja. Posnemite videe, kjer ljudi učite kuhanja / priprave kave / peke slaščic / karkoli pač že počnete. Postavite spletno učilnico in svoj tečaj po sprejemljivi ceni ponudite trgu.
Primer dobre prakse: delite svoj “skrivni” recept in se prikradite v domove svojih sledilcev (Zvezda Ljubljana)

#3 Lepotne storitve in saloni (frizerji, trepalnice, nohti, … )

Le kdo bo v teh časih mislil na novo pričesko in antiage tretma? Če vas spreletava ta misel, naj vas pomirim. Že res, da morda niste v prvem planu, ko pride do delitve stroškov, a po vsej tej noriji, vas bomo še kako zelo potrebovali. Zdaj smo cele dneve doma, v trenirkah in brez ličil. Kako bo prijalo spet iti v civilizacijo in se malce urediti, kajne?

Kaj torej lahko storite zdaj, da vam bo kasneje lažje:

  • Pozicionirajte se kot strokovnjaki. Med lepotnimi storitvami je najbolj opaziti pomanjkanje znanja o vsebinskem marketingu. Verjamem, da svoje storitve opravljate vrhunsko, a mi tega ne vemo. Začnite pisati blog in objave na družbenih omrežjih. O čem pisati? Tukaj je nekaj idej:
    • Kako pravilno skrbeti za lase, da ne boste imeli težav z razcepljenimi konicami
    • Ideje za domače maske za lase
    • Kaj storiti, ko gelirani nohti prerastejo, pa ne morete v salon?
    • Kaj storiti z umetnimi trepalnicami, ko ne morete na korekturo?
    • Pet trikov za zmanjšan videz celulita, ki jih lahko izvajate doma
    • Nasveti za samomasažo (boleč križ, ramena, … )
    • Pravilna nega kože, izsušene od razkužil
    • Triki nege problematične kože
  • Če nimate spletne strani, je zdaj čas, da jo postavite. Od tega ne odstopam.
  • Enako kot za spletno stran, velja za email bazo. Začnite graditi svojo email bazo, da boste lahko redno v stiku s svojimi strankami. Pošiljajte jim nasvete in trike za nego od doma. Ljudje vam bodo sila hvaležni za take informacije!
  • Ne samo, da postavite spletno stran, postavite še spletno trgovino. Izdelke, ki jih uporabljate v svojem salonu, lahko ponudite tudi za domačo uporabo. Obenem to pomeni, da takoj dobite še en vir zaslužka.
  • Razmislite o izobraževanju svojih sledilcev. Posnamete lahko mini spletne tečaje na različne teme (nega kože obraza; spenjanje las; anticelulitni tretmaji, …. ) in tečaje ponudite v digitalni obliki. Zraven lahko prodate še svoje izdelke in povabite tečajnike v salon, kjer vas lahko obiščejo, ko bo pandemija mimo.
  • Vso zgoraj omenjeno vsebino objavljajte tudi na družbenih omrežjih in bodite aktivni vsak dan.

#4 Vadbeni centri, fitnesi, osebni trenerji, plesne šole

No, vi pa nimate tako grozno težke naloge. Sicer ste v direktni borbi s tisoč in eno aplikacijo in svetovno konkurenco. A ne pozabite, če vam ljudje zaupajo, si želijo sodelovati z vami. Ideje za vas so sledeče:

  • Individualni online treningi – kontaktirajte vse svoje stranke, ki hodijo k vam na treninge in jim ponudite možnost nadaljevanja treningov preko ekrana. To ne velja zgolj za osebne trenerje. Tudi učitelji plesa lahko izvedete video trening, pa magari, če zgolj zato, da vaši vadeči ostajajo dovolj gibčni in ponavljajo koreografijo.
  • Preselite del treningov na splet. Odlično so se znašli v Primus vadbenem centru, kjer vsak dan v živo izvajajo treninge po ustaljenem urniku. Vadeči se jim lahko pridružimo preko aplikacije Zoom. 
  • Posnemite spletni program (joga, pilates, hiit, ples, vadba z lastno težo, inštrukcije teka, … ). Ko enkrat sestavite in posnamete program, postavite spletno učilnico in svoj nov produkt ponudite trgu.
  • Pišite strokovne zapise in jih objavljajte na svojem blogu. Pojavljajte se tudi na družbenih omrežjih, kjer lahko preko video vsebine odgovarjate na vprašanja svojih sledilcev in vadečih.
  • Posvetite se grajenju svoje email baze in spreminjanju kontaktov v kupce online programov in osebnega online svetovanja.
  • Naredite brezplačno akcijo, na primer 60-dnevni izziv za gibljivo telo brez bolečin (ki jih zdaj občutimo vsi, ker cele dneve posedamo po stanovanju). Vsak dan objavite novo raztezno vajo ali vajo za krepitev določene skupine mišic. Spodbujajte svoje sledilce, da z vami delijo svoje uspehe. 
  • Predvsem pa, bodite tukaj za svoje ljudi. Ne pustite nas zdaj na cedilu, ko sta hladilnik in postelja tako mikavno blizu.

#5 Inštrukcije, izobraževanja, jezikovne šole

Če do danes niste stopili v korak s časom, imate zdaj idealno priložnost, da to storite. Učenje se že tako ali tako v veliki meri seli na splet. Predvsem mladi se raje učijo od tistih učiteljev, ki se jim znajo približati preko spletnih učilnic, YouTube videev in spletnih aplikacij; kot pa, da bi ves svoj prosti čas preživeli v zatohlih učilnicah. Prav vi imate zdaj odlično priložnost in možnost, da svoje delo še naprej opravljate praktično nemoteno – samo na splet se morate preseliti! Ne pozabite, da se staršem, ki imajo vse otroke doma, zdajle kratko malo meša, ker ne vedo več, kako jih zaposliti, da bi sami imeli nekaj ur miru za delo. Izkoristite svoje prednosti in dvignite svoje poslovne rezultate, saj ste v prednosti pred marsikaterim drugim poslovnim modelom. Dodatne ideje za vas:

  • Online inštrukcije (skupinske ali posamične)
  • Svojim učencem in (segmentirani!) bazi email prejemnikov lahko dnevno pošiljate novičke z nalogami in zanimivostmi (na primer uporaba slangovskih besed v angleščini, pravilna uporaba časov, matematične naloge, … )
  • Gradite svojo email bazo in redno pišite blog (več idej najdete zgoraj v branžah #3 in #4)
  • Ustvarite zaprto Facebook skupino, kjer svojim učencem omogočate dostop do učne snovi in jim nudite pomoč
  • Izvedite anketo, kakšen način učenja je ljudem všeč in katerih vsebin si želijo več
  • Svoje znanje zapakirajte v online tečaj, ga posnemite in lansirajte v obliki spletne učilnice
  • Ustvarite poglobljene PDF zapiske na določeno tematiko, ki jih lahko prodajate kot ločen produkt po ugodni ceni (na primer namesto učbenikov)
  • Ustvarite brezplačen “Book club”, kjer se povezujete z ljudmi in se pogovarjate o točno določeni knjigi. V vsakem od teh pogovorov lahko ponudite še dodatno individualno učenje jezika kot upsell, oziroma plačljivo ponudbo

#6 Dogodki in poročna industrija (slaščičarji, organizatorji, fotografi)

Vsi organizatorji dogodkov in tisti, ki jih soustvarjate (tipičen primer je ravno poročna industrija), niste v zavidljivem položaju. Večina dogodkov je za nekaj mesecev vnaprej odpovedanih in vi ste praktično čez noč ostali brez dela. Tudi tistega, kar najbolje znate, zdaj ne morete delati – organizirati dogodkov, namreč. Lahko pa razmislite, kdo bi pri organizaciji trenutno potreboval pomoč. Komu bi vaše znanje koristilo? Vsi, ki se trenutno lotevajo “online dogodkov”, pa najsi gre za koncerte ali snemanje tečajev, bi lahko vsaj delno sodelovali z vami. Morda potrebujejo dekoracijo za video kader (jaz jo potrebujem, javite se mi!). Ali pa lokacijo, kjer lahko snemajo (in kjer je to zdaj sploh dovoljeno). Kaj pa osebo, ki bo koordinirala vse člane ekipe pri postavljanju online tečajev, treningov in bolj kompleksnih stvari? Pomislite, vaše znanje nam bo prišlo prav, če nam ga boste pripravljeni dati (oziroma prodati). Nekaj dodatnih idej za vas:

  • Razmislite o poučevanju. Verjamem, da imate ogromno znanja, pa najsi gre za organizacijo, peko tort, fotografiranje dogodkov, dekoracijo svečanega pogrinjka ali pripravo tiskovin. Svoje znanje zapakirajte v spletni tečaj in ga prodajte.
  • Bodite v vidnem polju. Ne izginite z družbenih omrežij – ravno obratno, čim pogosteje se povezujte s svojimi sledilci.
  • Vzemite si čas in pišite kakovostno vsebino v obliki blog zapisov in enovičk. Res je, na email bazi boste morali delati. Sodelujem s kar nekaj ponudniki iz poročne industrije in vidim, da vas ima večina en skupen problem – na terenu ste genialni, na spletu pa pozabljate na kakovostne zapise in pogovor v obliki pisane besede. Ravno vi imate na tone foto materiala. Zdaj je čas, da se ga naučite pospremiti tudi z besedami.
  • Uredite svoj Pinterest profil. Ustvarite moodboarde za različne sloge porok, delajte na novih idejah in jih delite s svetom.
  • Kontaktirajte vse nekdanje naročnike in jih prosite za testimonialse, ki jih lahko vključite na spletno stran, ter reviewje na Facebook strani.
  • Povezujte se z drugimi kolegi iz poročne industrije in skupaj razmislite, kako lahko poskrbite za svojo skupnost.

#7 Tattoo artisti

Tudi vi zdaj sedite in čakate, kdaj boste lahko spet odprli svoje studie. A v vmesnem času lahko postorite marsikaj, da boste ohranili stik s svojimi strankami in da boste morda postali prva izbira v svoji industriji. Predstavniki vsakega poklica, ki diši po umetnosti, imajo običajno odpor do marketinga. Skrajni čas je, da ta mit razbijemo. Lahko delate še tako noro hude umetnine, pa če se ne znate prodati, ne boste daleč prišli. Kaj bi storila jaz, če bi imela tattoo studio? Na primer tole:

  • Pobirala bi akontacije (preko PayPala) v višini 50eur oziroma 30% vrednosti tattooja. Tako bi si tisti, ki imajo že dogovorjen termin, zagotovili rezervacijo termina.
  • Čas bi posvetila risanju novih dizajnov in idej ter jih objavljala na družbena omrežja ter zbirala nova naročila za te dizajne.
  • Napisala bi bloge z odgovori na najpogostejša vprašanja, glede tattoojev in razbijala mite.
  • Prodajala bi darilne bone za tattooje, ki bi jih stranke lahko unovčile naknadno.
  • Resno bi razmislila tudi o vzporednem poslu. Glede na to, da ste nadarjeni za risanje, lahko ustvarjate svoje tipografije, skice, risbe ali druge umetnine po naročilu.
  • Povezala bi se z zaupanja vrednimi proizvajalci izdelkov za nego tattoojev in jih dodala na svojo spletno stran ter strankam omogočila nakup.

#8 Turizem (agencije, namestitev)

Hudič je, ker ne veste, kdaj boste lahko ljudi spet začeli pošiljati na potovanja. Zato prodaja aranžmajev in nočitev trenutno odpade. Lahko pa uvedete kar nekaj ukrepov, ki sem jih naštela tudi pod zgornjimi točkami. To so:

  • Ponudite darilne bone, ki jih ljudje lahko koristijo kasneje
  • Na družbenih omrežjih izvedite nagradno igro, kjer nekomu podarite potovanje oziroma nočitev v vašem hotelu / apartmaju (izkoristil ga bo kasneje, seveda)
  • Prenovite svojo spletno stran in se strateško lotite vsebinskega marketinga. Ne pišite vsepovprek, naj bodo vaši zapisi in prisotnost na družbenih omrežjih usmerjeni in specifični (primer: “Kam za krompirjeve počitnice” je posplošeno. Bolje bi bilo: “Avanturistične destinacije, kamor se jeseni lahko odpravite digitalni nomadi”)
  • Ne spite na lovorikah (kar marsikatera turistična agencija žal še vedno počne). Osvežite in modernizirajte svoje poslovanje ter spletno prisotnost.
  • Naj vsak od vaših vodičev izvede skupinski Skype klic s skupino potnikov, s katerimi so bili skupaj na počitnicah. Tako boste ohranjali stike s svojimi strankami in se spomnili vsega lepega.
  • Naredite online potopisno predavanje
  • Pišite “tips & tricks” zapise o tem, kako varno potovati in se izogniti raznim boleznim, prebavnim motnjam in podobno
  • Na spletno stran lahko dodate trgovino, kjer prodajate izdelke, ki jih vaši potniki potrebujejo. Kategorije izdelkov so odvisne od tega, kakšen tip agencije imate (počitnice na morju; trekingi; maturantski izleti; … )

#9 Modne trgovine (oblačila, modni dodatki, obutev)

Na kratko – odprite spletno trgovino in preselite svoje poslovanje na splet. Preberite tudi ukrepe, ki sem jih predlagala za vse ostale branže, saj boste med njimi našli kar nekaj idej tudi zase.

#10 Spletne storitve (grafični oblikovalci, web dizajnerji, marketing, oglaševanje, copywriting…)

Mi spadamo v eno tistih skupin, ki imamo trenutno normalno ali celo povečano količino dela. A to še ne pomeni, da lahko spimo! Če vidite upad naročnikov, navkljub temu, da so trenutno spletne storitve precej iskane, je čas, da začnete migati. Pomislite, koga poznate, ki bi mu res prišla prav spletna stran, vodenje družbenih omrežij, pomoč v marketingu in tako naprej. Ponudite jim pametno zastavljeno storitev, ki bo izbranemu naročniku res prinesla koristi. In delajte.

Za konec naj dodam še – glavo pokonci in ohranite zdravo pamet. Odklopite se od teorij zarote, lažnih novic in dramatiziranja. Uživajte v ustvarjanju in vso srečo vam želim,

Živa

Pridruži se nam v brezplačni zaprti Facebook skupini: Copywriting klepetalnica, ki jo najdeš TUKAJ >>

Sodeluj pri ustvarjanju bloga

O katerih temah želiš izvedeti in prebirati več? Kateri deli spletnega nastopa ti povzročajo največ sivih las? So to objave na družbenih omrežjih, nove ideje, mailingi, prodajne strani, produktne strani, blogi, ... Zaupaj mi, o kateri temi želiš izvedeti več in potrudila se bom, da o tej temi napišem nov blog.

Napiši svoje želje

O kateri temi si želiš izvedeti več? Svoje želje in ideje mi napiši v mailu.
Pošlji mail z željami

Si se iz zapisa naučil/a česa novega?

Uporabi novo znanje v praksi & deli ta zapis s tistimi, ki jim bo blog prav tako koristil. Učinkovito tipkanje ti želim.

Share on facebook
Deli na Facebook
Share on twitter
Deli na Twitter
Share on linkedin
Deli na LinkedIn
Share on email
Pošlji po mailu

Komentiraj:

Brezplačno do seksi enovičk

spoznaj 11 trikov za pisanje hudo dobrih emailov

Ta spletna stran uporablja piškotke za zagotavljanje boljše uporabniške izkušnje. Z uporabo spletne strani se strinjate s piškotki.