Plonk listek: 18 točk za pisanje dolgih tekstov

Pisanje dolgih zapisov, blogov in prodajnih pisem zna biti naporno. Kako v smiselno celoto spraviti vse, kar želiš povedati? To je vprašanje, ki te lahko vsakič znova spravlja ob živce.

Nič čudnega torej, da se toliko ljudi v največjem možnem loku izogiba pisanja bolj kompleksnih in obsežnih tekstov.

A, tako kot vsaka stvar, tudi daljši zapis ni nobena znanstvena fantastika, če veš, kako se ga lotiti. V tem blogu s teboj delim svoj preverjen sistem dela. Prav mi pride tako pri zlaganju besed skupaj za prodajna pisma, kot pri pesnjenju blogov.

Se sprašuješ, zakaj sploh uporabljati preverjeno predlogo za pisanje daljših besedil? Ne glede na to, kako izkušen/a si v pisanju, se vsakomur (tudi meni) zgodi, da s pisanjem odplava. 

Si že kdaj pisal/a blog, pa si po eni uri pisanja ugotovil/a, da si skrenil/s s teme in da sploh ne pišeš več o tistem, kar si obljubil/a v naslovu? Potem si moral/a izbrisati polovico besedila in se vsega skupaj lotiti ponovno. V izogib takim pripetljajem je pametno, da si pred začetkom pisanja narediš osnutek z vsemi glavnimi točkami, o katerih želiš govoriti. 

S teboj delim točno tak sistem, kakršnega uporabljam tudi jaz. Na koncu te čaka še plonk listek z 18imi najpomembnejšimi točkami in 3 vrste dolgih besedil ter predloge zanje.

Plonk listek si v oblikovanje PDFju lahko preneseš tudi na računalnik / telefon!😍

Sistem pisanja daljših besedil

Preden se lotiš naslednjega zapisa, si zapiši odgovore na ta vprašanja:

  1. Kaj je končni rezultat, ki ga želiš doseči z besedilom?
  2. Če ti po mislih rojijo kakšni udarni stavki ali alineje, si jih zapiši, da v procesu pisanja ne pozabiš nanje.
  3. Napiši si podnaslove, ki so tvoje oporne točke oziroma smernice, kaj vse želiš zajeti v besedilu.
  4. Če navdih za besedilo črpaš iz kakšnega drugega vira (raziskave, članki, novice, …) si stavke oziroma fraze, ki so ti všeč prekopiraj, da boš okoli njih lahko gradil/a miselni proces (pozor: nikoli v svoj zapis ne kopiraj dobesednih stavkov koga drugega. Naj so ti stavki samo kot ideje).
  5. Naredi si prvi osnutek – pod vsak podnaslov napiši glavne stvari, o katerih boš govoril/a.
  6. Tako kot pri pobarvanki pikice poveži v črte, zlepi vse besede v logični zapis in uredi tok misli v bralcu prijazno branje.
  7. Še enkrat pojdi čez seznam (najdeš ga spodaj) in popravi morebitne napake oziroma izboljšaj besedilo.

Primer:

Recimo, da si grafični oblikovalec / oblikovalka in boš pisal/a blog o tem, kako naj si stranka pripravi vision board, preden pride k tebi na sestanek.

#1 Končni rezultat: Z blogom želiš navdihniti bralca in se izkazati kot nekdo, ki svoj posel obvlada. Želiš zgraditi most med teboj in stranko – dizajn je namreč pogosto težko opisati z besedami, naloga dizajnerja pa je, da vidi, razume in ponotranji česa si stranka želi. In če bralec to začuti, ti bo zaupal in se rajši odločil, da te najame.

#2 Misli, ki mi rojijo po glavi:

“Vaša naloga ni, da dobro opisujete, moja naloga je, da razumem, česa si želite.” 

“Priprava vision borda je zabaven in enostaven proces”

“Zajemite vse stile in barve, ki so vam všeč, potem pa bomo skupaj določili, v katero smer bomo razvijali grafično podobo”

“Prenesite misli v vizualne podobe”

#3 Podnaslovi, oporne točke:

  • Zakaj potrebujem vision board?
  • Koliko časa naj si vzamem za pripravo?
  • Vision board: čas za zabavo!
  • Elementi, ki jih morate vključiti na vision board
  • Selekcija in priprava na razvoj branda

#4 Osnutek z alinejami

1.Zakaj potrebujem vision board?

  • Za lažjo komunikacijo z dizajnerjem
  • Da vidiš, kaj ti je sploh všeč
  • Da vidiš, kateri stili in barve pašejo skupaj
  • Iz tega izhajaš tako pri pripravi dizajna, kot pri fotografiranju in pisanju besedil

2. Koliko časa naj si vzamem za pripravo?

  • Odvisno od tega, kako zahteven si in koliko kompliciraš
  • Idealno je, da ugotoviš, kako se tvoj okus spreminja skozi čas in kateri elementi so ti vedno všeč – se jih ne naveličaš
  • Vsaj 2 tedna

3. Vision board, čas za zabavo

  • Kje naj iščem navdih
  • Kako naj pripravim vision board
  • Ali se moram omejiti na kakšno vrsto elementov?
  • Kako iskati, kaj vključiti?

4. Elementi vision boarda

  • Fotografije
  • Barve
  • Tipografije
  • Grafični elementi
  • Vzorci
  • Logotipi
  • Citati
  • Spletne strani

5. Selekcija in priprava na razvoj branda – pravilo 5

  • Selekcionirajte barve na 5 barv, ki so vam najbolj všeč
  • Izberite 5 grafičnih elementov, ki so vam najbolj všeč
  • Izberite 5 kombinacij tipografij (ene so preproste, druge pa izstopajo, za naslove recimo)
  • Pod vsakim elementom, ki ga vključite na vision board, na kratko odgovorite na vprašanje “zakaj mi je to všeč”
  • Opišite, kaj bo vaš brand predstavljal, s čim se ukvarjate
  • Napišite seznam besed, ki jih želite povezati s svojim brandom (kaj želite, da ljudje začutijo, ko pomislijo na vašo blagovno znamko)

Takole bi recimo izgledal moj delovni osnutek, kjer bi zajela vse pomembne točke, o katerih želim govoriti. Pri pisanju torej ne bi pozabila na nobeno stvar, za katero menim, da mora biti vključena v tekstu.

PLONK LISTEK

Spodaj najdeš kratek, a učinkovit seznam, ki zajema vse glavne točke, skozi katere je fino iti, preden objaviš tekst. Ta plonk listek ti pride prav, ko si že napisal/a besedilo, a še nisi povsem prepričan/a, če je to res to.

Seznam, čez katerega pojdi, preden objaviš besedilo:

  1. Ali je celotno besedilo skladno z željami in interesi tvojega bralca – tistega, za kogar v resnici pišeš? (tvoja idealna stranka)
  2. Preglej naslov in ga, če se ti zdi, da ni dovolj atraktiven – spremeni, izboljšaj.
  3. Najdi ponavljajoče se besede v besedilu, ki bi jih lahko zamenjal/a s sopomenkami, da bo branje bolj bogato in zanimivo. Poišči ustrezne sopomenke in preoblikuj stavke.
  4. Če se le da, se znebi neuporabnih besed, kot so: zelo, lepo, grdo, po mojem mnenju, esencialno, pomembno, ….
  5. Preveri, če si uporabil/a senzorične oziroma zaznavne besede (vezane na vid, sluh, dotik, okus in gibanje). Okrancljaj svoje besedilo s senzoričnimi besedami.
  6. Preveri, če si uporabil/a besede moči in kako raznolike so. Dodaj jih, kjer je to mogoče.
  7. Si pisal/a v trpniku ali v aktivu? Preoblikuj stavke, ki uporabljajo trpnik (pasiv).
  8. Je tvoje besedilo razumljivo ali uporabljaš abstraktne fraze? Po potrebi jih zamenjaj z bolj razumljivim, zabavnim jezikom.
  9. Čim več stavkov, ki slonijo na pridevnikih in prislovih preoblikuj v aktivne stavke, kjer sta v ospredju glagol in osebek.
  10. Preveri, če si uporabil/a dovolj odstavkov, podnaslovov in stavkov v navednicah (kot citati oziroma direkten govor).
  11. Kdo je glavni junak tvojega teksta – ti ali tvoj bralec? Če v besedilu ne nagovarjaš bralca, ga preoblikuj tako, kot bi se pogovarjal/a z njim.
  12. Ali besedilo izpolnjuje obljubo, ki si jo dal/a v naslovu?
  13. Si v zapisu naslovil/a dvome in pomisleke bralca?
  14. Še enkrat preveri uvod in prvih nekaj stavkov. Ali se začnejo z močnimi besedami, ki bralca potegnejo v branje? Ali je uvod dolgočasen in se bralec ne bo premaknil h glavnemu delu? Po potrebi preoblikuj še uvod.
  15. Ponovno preglej zadnji odstavek in zadnje besede. Ali si v zadnjem odstavku povzel/a vse povedano oziroma bralca pozval/a k akciji – naslednjemu koraku – kaj želiš, da stori? Preveri zadnji stavek. Ali bralca navdihuje? Če ne, ga preoblikuj.
  16. Preberite cel zapis naglas. Poslušaj se. Se ti zdi, da so kateri deli dolgočasni, neritmični ali enostavno odveč? Popravi še to.
  17. Če še vedno nisti prepričan/a v besedilo, ga pusti naj zori do naslednjega dne in ga naslednji dan še enkrat popravi, dopolni.
  18. Zdaj pa dovolj, čas je, da zapis ugleda svet! Ne odlašaj. Angleško govoreč pregovor pravi takole: “It’s better done than perfect”. 

Plonk listek si v oblikovanje PDFju lahko preneseš tudi na računalnik / telefon!😍

Tri vrste dolgih tekstov in predloge zanje

Nimaš ideje, v kakšen format zapakirati svojo vsebino? Potem si znajo 3 predloge, ki so pred tebo “rešiti dan”, kot se reče v angleščini. Vsakokrat, ko boš v precepu, v kakšno stukturo zapakirati svoje ideje, se lahko vrneš k tem trem templatesom oziroma predlogom.

Tipi tekstov, ki jih boš sedaj spoznal/a, imajo običajno največjo branost in veliko delitev na družbenih omrežjih. Zakaj? Ker se ljudje v njih najdejo. Obenem želijo izgledati kot nekdo, ki deli koristne informacije, zato imajo taki članki več share-ov.

#1 DOLG SEZNAM (vsaj 20 točk)

Dolgi seznami so besedila, kjer bralec dobi ogromno vrednosti in idej za reševanje situacije, v kateri se je znašel. Če bodo tvoji nasveti relevantni, lahko pričakuješ, da bo tak članek na družbenih omrežjih doživel ogromen uspeh. Za dolge sezname se splača potruditi, vendar zahtevajo svoj čas.

Kaj pomeni dolg seznam? Na primer:

  • 22 trikov za DIY prenovo spalnice
  • 30 receptov za poletne solatke, pripravljene v manj kot 15 minutah 
  • 28 načinov za uporabo besed, ki bralce prepričajo v nakup – takoj!

Kako se lotiti pisanja dolgega seznama?

  1. Napiši delovni naslov, ki zajema bistvo tistega, o čemer boš pisal/a (naslov boš kasneje izpopolnil/a).
  2. Napiši si vse točke seznama (to so v resnici podnaslovi).
  3. O temi, o kateri boš govoril/a, preberi vsaj 3 podobne članke na spletu (išči v angleščini), da dobiš nove ideje.
  4. Razmisli, s kakšno težavo se sooča tvoj bralec in kako mu bo zapis pomagal. Na podlagi tega napiši uvod.
  5. Loti se pisanja vsake točke posebej. Vsak podnaslov naj vsebuje kratek uvod (stavek ali dva) v rešitev, predstavljeno v točno tej točki. Potem predstavi rešitev na kratko (ne pod vsako točko pisati celega članka, ker bo sicer zapis predolg).
  6. Pobrskaj med svojimi obstoječimi vsebinami in najdite tiste, ki že rešujejo določene probleme, ki jih opisuješ tudi v seznamu. Poveži jih z besedilom, ki ga pišeš.

Primer: Če je naslov članka 22 trikov za DIY prenovo spalnice, je recimo ena od teh točk tudi “Izbira pomirjajočih barv”. Na blogu imaš že napisan članek, kjer si razložil/a katere barve so primerne za kateri prostor. V tej točki lahko na kratko opišeš, katere barve izbrati za spalnico in dopišeš: Več o vplivu barv na počutje in katero barvo izbrati za kateri prostor v stanovanju, si lahko preberete v tem zapisu – in v ta stavek vstavite povezavo do drugega bloga.

7. Razmisli, če lahko nasvete še dodatno združiš v sklope. Tako ustvariš recimo 5 glavnih sklopov, v vsakem pa je več točk. Pri primeru prenove spalnice, bi glavne sklope ustvarili takole:

  • Načini, kako staro posteljo preoblikovati v novo
  • Pohištvo v spalnici – da ali ne (in kako ga preoblikovati)
  • Dekorativni in uporabni elementi, ki v spalnici ne smejo manjkati
  • Barve sten in slike za miren spanec
  • Hitri nasveti – kaj lahko storite v petih minutah

8. Napiši zaključek. V zaključku ne moreš povzeti vseh nasvetov, saj dolgi seznami zahtevajo, da bralec v življenje vpelje kar precej novega znanja, če želi vse nasvete tudi uporabiti. Zato naj bo zaključek inspirativen, naj bralca vzpodbuja.

Na primer: “Še preden se lotite naslednje stvari v dnevu, naj vam dam praktičen nasvet – če se boste lotili prenove spalnice, to počnite korak za korakom. Ne vpeljite vseh idej hkrati, da vam ne zmanjka volje. Izberite si en sam nasvet in ga preizkusite. Prenova naj bo zabavna, uživajte v njej in vanjo vključite še ostale družinske člane.”

9. Ko je že celo besedilo napisano in pregledano, napiši še naslov.

10. Pojdi še enkrat čez besedilo in preveri, da niste pisal/a nasvetov, za katere vsakdo ve. Ne uporabljaj posplošenih nasvetov, podajaj specifično znanje in prijateljsko nagovarjaj bralca.

#2 KRATEK SEZNAM (vsaj 5 točk)

Za razliko od dolgega seznama, ki ponuja več kratkih nasvetov, je kratek seznam orientiran na globlje razumevanje in pridobivanje znanja. Čeprav gre za kratek seznam, je končno besedilo lahko enako dolgo.

Primeri kratkega seznama:

  • Teh 5 avtorjev vam bo spremenilo življenje: knjige, ki bi jih morali prebrati, če ste starš
  • 10 razlogov, zakaj nihče ne bere vašega bloga in kako izboljšati svoje pisanje v manj kot enem mesecu
  • 8 sobnih rastlin, ki bodo izboljšale vaše počutje in so enostavne za nego

Bistvena razlika med dolgim in kratkim seznamom:

Pri kratkem seznamu vsako od točk oziroma podnaslovov širše opišeš in razložiš. Za kratek seznam se odločiš, kadar želiš o neki temi poglobljeno pisati. Tak primer so predvsem vsebine izobraževalne narave.

Primer:

  • Naslov: 6 največjih napak vsebinskega marketinga in kako jih izboljšati
  • Prvič: Vsebinskega marketinga se lotevate površno, z levo roko
  • Drugič: Niste konsistentni
  • Tretjič: Vaša vsebina nima rdeče niti, objavljate vsepovprek
  • Četrtič: Ni vam mar za bralca in vsebine ne ustvarjate zanj, temveč zase
  • Petič: V vaši vsebini ni osebnosti, s katero bi se bralec lahko poistovetil
  • Šestič: Mislite, da morate objavljati vsak dan na vseh kanalih

#3 KAKO (HOW TO) BESEDILO

Tretja predloga se imenuje “Kako” oziroma po angleško “How to”. Po strukturi je zelo podobna kratkemu seznamu, z eno večjo razliko – to besedilo je urejeno v logičnem zaporedju. “Kako” besedilo je strukturirano na zaporedje logičnih korakov, ki naj jih nekdo naredi, da bi prišel do želenega rezultata.

Na primer:

  • Kako odpreti s.p. in kaj vse morate vedeti – vodič po korakih
  • Kako postaviti spletno trgovino v Shopify-ju (seznam vključen)
  • Kako organizirati poroko v gozdu (10 ključnih korakov, ki jih morate upoštevati)

To besedilo mora biti orientirano na eno veliko idejo, ki jo predstaviš v naslovu. Še posebej pomembni so podnaslovi, ki kažejo na korake, ki jih mora bralec narediti. Pri pisanju teh besedil pazi, da ne boš govoril/a preveč abstraktno, saj besedilo običajno bere nekdo, ki še ne razume razsežnosti teme, o kateri pišeš. Potrudi se, da podajaš čim bolj jasna navodila.

Ključne sestavine “how to” besedila:

  1. Naslov, ki čim bolj jasno opisuje, o čem pišeš
  2. Uvod, kjer izpostaviš težavo, s katero se srečuje bralec
  3. Podnaslovi – koraki v logičnem zaporedju
  4. Vsak podnaslov naj ima tudi primer in njegovo razlago, ne samo teorije
  5. Zaključek, ki povzame vse glavne korake

Nasvet: še posebej se posveti vprašanju “zakaj”. Če meniš, da bralec ne bo razumel korakov, ki si jih predstavil/a, vsakega posebej še dodatno razloži in podpri z več primeri in študijami primera (case study). V dodatno pomoč pri razlaganju težavnih konceptov so ti tudi citati znanih oseb, kjer metafora povzame smisel napisanega. 

Primer:

Naslov: Kako lahko premagate nespečnost (s pomočjo naravnih tehnik in preparatov)

Uvod: Spet je ura 3 zjutraj in vi se še kar premetavate po postelji. Misli kar ne zmorete umiriti in iz minute v minuto ste bolj nejevoljni. Kortizol, stresni hormon vam preplavlja telo, da se že tresete, obliva vas hladen pot. Jutri bo spet težek dan. Nikakor se ne boste mogli zbrati in v službi vam bo šlo vse narobe. Ko bi le lahko zaspali in se zbudili spočiti …

Da boste lahko zaspali, potrebujete eno uro – vsak večer. Kaj točno morate početi v tej eni uri, izveste v nadaljevanju.

Podnaslovi:

60 MINUT: Ena ura pred spanjem je ključ do vaših težav

45 MINUT: Kaj se dogaja z vašim telesom? Reset hormonov 45 minut pred spanjem

30 MINUT: Retrospektiva dneva in ohlajanje čustev

15 MINUT: Zelišča namesto uspavalnih tablet

1 MINUTA: Trenutek med budnostjo in spanjem – namerno potapljanje v spanec

Razlaga “zakaj” – v takem besedilu bi najprej razložila, kakšni so procesi, ki se dogajajo v telesu in zaradi katerih bralec ne more zaspati. Potem bi se premaknila k čustvenim vzgibom. Pod vsakim podnaslovom bi poleg nasveta delila tudi znanstvena dognanja, ki bi še dodatno okrepila zaupanje v napisano in razumevanje predstavljene tehnike. Zraven pa bi navedla še citate o spanju.

Tako, zdaj imaš celoten sistem za pisanje daljših tekstov. Ne pozabi si prenesti plonk listka in seznama, ki ti bosta v pomoč, ko se prihodnjič lotevaš zlaganja idej v besedilno celoto.

Če pa te zanimajo še tematike, o katerih lahko pišeš, preberi še blog zapis “Vse, kar moraš vedeti, preden začneš pisati poslovni blog”, ki ga najdeš TUKAJ >>

Sodeluj pri ustvarjanju bloga

O katerih temah želiš izvedeti in prebirati več? Kateri deli spletnega nastopa ti povzročajo največ sivih las? So to objave na družbenih omrežjih, nove ideje, mailingi, prodajne strani, produktne strani, blogi, ... Zaupaj mi, o kateri temi želiš izvedeti več in potrudila se bom, da o tej temi napišem nov blog.

Napiši svoje želje

O kateri temi si želiš izvedeti več? Svoje želje in ideje mi napiši v mailu.
Pošlji mail z željami

Si se iz zapisa naučil/a česa novega?

Uporabi novo znanje v praksi & deli ta zapis s tistimi, ki jim bo blog prav tako koristil. Učinkovito tipkanje ti želim.

Share on facebook
Deli na Facebook
Share on twitter
Deli na Twitter
Share on linkedin
Deli na LinkedIn
Share on email
Pošlji po mailu

Komentiraj:

Brezplačno do seksi enovičk

spoznaj 11 trikov za pisanje hudo dobrih emailov

Ta spletna stran uporablja piškotke za zagotavljanje boljše uporabniške izkušnje. Z uporabo spletne strani se strinjate s piškotki.